Gör som alla andra annars...

Ny forskning bevisar det jag redan visste. Du måste göra som alla andra annars betraktas du som en skum typ. Detta gäller speciellt kaffedrickande tydligen [länk]. Jag har även empirisk erfarenhet av detta. För någon månad sedan slutade jag fika på jobbet på den tid som alla andra gör det. Mest för att det är ett sådant herrans liv och för att jag inte får ha tidningen ifred. Men reaktionen som kom från mina kollegor blev förvånansvärt stark. Många kommentarer föll och frågor om min arbetssituation ställdes. Den allmänna uppfattningen var att det var synd om mig som inte kunde komma ner och fika när alla andra gjorde det. Och jag ville ju inte vara elak och säga att jag bara gick ner 30 minuter senare för att slippa alla andra. Det har tagit en månad för dem att acceptera att jag inte fikar med dem.

Människor är flockdjur.


Dagens soundtrack: Jan Johansson - Jazz på svenska

Inga kommentarer: