Påverkan

Strebers protesterade mera

Musik man lyssnar och har lyssnat på påverkar en mer än man kanske tror. I min fagra ungdom så lyssnade jag mycket på svensk punk runt åren 1992-94. Strebers/Dia Psalma, Charta 77, Coca Carola, DLK, Köttgrottorna, Johan Johansson och många andra. Jag kan citera många av texterna ord för ord. Jag sympatiserar nog mer än vad jag tänker på det med det som sägs. Solidaritet, sparka uppåt, likhet inför lagen, vi mot dom.

Jag blir lite orolig när jag idag inser vad många ungdomar lyssnar på. Idol-Agnes förmedlar knappast sunda ideal och uppmanar inte till egna tankar. Visst lever kontrakulturen men den trycks tillbaka i en allt höglljudd populärkultur.

Vi här på Riotbrain riktar en hälsning till er som inte har gått på denna illusion av plast, påmålade leenden och falska sanningar:

Låt inte de jävlarna ta er!

Inga kommentarer: