(Inte)llektuell?

Jag lyssnade på "Konflikt" på P1 (jo jag är så mossig) i morse. Där debatterade lärde män om vad USA egentligen är. Bland de vise var Göran Rosenberg en. Jag har alltid varit lite fascinerad av denne Göran Rosenberg för han verkar alltid föra en diskussion om viktiga saker. Ofta får jag intrycket av att vi bara får höra små bitar av ett evigt samtal.

Nåväl. Det jag hängde upp mig på var egentligen att dessa lärde män talade långt över mitt huvud. Bara för att man är en så kallad "intellektuell" så behöver man inte prata så att endast andra "intellektuella" fattar. Visst ska man referera till Hobbs om man måste men man får gärna förklara vad Hobbs grundtes är. Jag har läst Hobbs. Han är inte helt enkel när han är som bäst. Det riktigt stora hos de största av våra intellektuella är att göra det obegripliga begripligt. Alltså tror jag faktiskt inte att Göran Rosenberg är en intellektuell. Även om han görna skulle vilja vara en...det är tur att vi kan låsa in sådana som Göran Rosenberg på universitetsinstitutioner.

Kvällens kärna: Grindcore

Inga kommentarer: