God bless America


Appropå ingenting:
Jag har ett kluvet förhållande till USA. Jag kan avsky det på grund av dess regering och den politik som förs. JAg avskyr det för sin segregering av raser och klasser. USA kan vara hårt och kallt.

Men samtidigt så älskar jag USA för dess kulturliv. Dess skaparkraft. Människorna. Hela mitt liv har jag konsumerat amerikansk kultur. Kalle anka, Marvel, film och TV. Jag läser amerikaska författare och poeter. Jag talar engelska med amerikansk brytning. Jag valde New York framför Europa.

Ser jag denna kluvenhet som ett problem? Nej inte alls. Man kan inte fåtalet förstöra för flertalet. Amerikanen i gemen är inte ond. De amerikaner jag träffat har varit normala människor. Öppna, trevliga och intelligenta. Kanske har jag haft tur. Men det spelar ingen roll.

Jag tänker fortsätta lyssna på amerikansk musik, se amerikansk film, läsa amerikanska böcker.
---
Ikväll visas första delen av Peter Birros "Upp till kamp!". Missa inte.

Inga kommentarer: