The rats are coming, the rats are coming!

Jag har under en tid drabbats av Zappafeber. Kanske beror det på att Zappa plays Zappa slår ner i Stockholm den 14 oktober. Just nu fascineras jag av "Hot rats" från 1969. Fast den kunde lika gärna varit inspelad igår. Den låter oerhört aktuell trots sina 38 år på nacken. Med sin jazzinspirerade fusionrock så bröt Zappa ny mark för första gången utan sitt Mother of invention. "Peaches en Regalia" är väl låten de flesta som kommit i kontakt med Zappa hört från den här plattan men jag måste framhålla "Willie the pimp" som en av plattans många andra höjdpunkter.

Läs mer om "Hot rats"
---
"Upp till kamp!" höll hög klass igår också. Avnittet präglades av hur vänstervinden på allvar började kantra över i en absurd röra av Stalinism och allmänt luddig politisk agenda. Men finast är ändå skildringen av Tommy och Rebecka som funnit tryggheten hos varandra efter narkotikamissbruk och annat elände. Störst av allt är kärleken.

Klicka här om du missade avsnitt 3
---
Och här kan du se den fantastiska filmen "Ekelöfs blick" som gick i fredags på TV. Jag är så glad att jag betalar TV-licensen ibland!

Inga kommentarer: