Americans have long arms...you see thats the whole problem


Ahead Ahead + Ephelant
Plats: Kafé Kaka, Eskilstuna 27 september

Det är tur att det finns motstånd. Motståndet mot konventionen och den allmänna åsikten.

En av höstens få Mementokvällar inleds med Eskilstunas Ephelant som gör årets sista spelning deklarerar de och avslöjar i nästa andetag att det är bandets första spelning någonsin. Synd. För Ephelant är en postiv överaskning med sin instrumentalmusik som skulle kunna beskrivas som ett Tool korsat med Sonic Youth i sina monotona stunder. Det är hypnotiskt och det svänger.

Svensk-dansk-amerikanska Ahead Ahead är även det ett oskrivet blad för mig. Michael Lee Burgess, berättare och textförfattare och musikelektronikansvarig Henrik Sundh behöver dock inte många sekunder för att övetyga mig om Ahead Aheads storhet. Med ibland helt bisarra berättelser om flickvänner som älskar tejp, om hur Osama Bin Laden blir civil och handlar modekläder eller hur ett svart hål slukar allt utom författaren själv och Bruce Springsteens skiva "Born in the USA"så är det lätt att älska bandet. Det är spoken word och elektroniskt musikexperiment samtidigt och jag har en varm känsla i hela kroppen när jag åker hem på de öde sörmländska och västmanländska vägarna under en glödande fullmåne.

Jag är uppfylld av känslan att det finns hopp för kulturen. Att en förening som Memento kan arrangera så pass högkvalitativa kvällar till humana priser är fantastiskt.

Nu ser jag fram emot Mementofestivalen den 12 oktober i Eskilstuna. Som dessutom är gratis...

1 kommentar:

Anonym sa...

å här sitter jag
å är avundsjuk
å
fan
jag ska iaf gå å se en musikal
snart

sen
senare