Dagens absoluta höjdpunkt!


Det knackar på dörren. Jag öppnar och utanför står två prydliga flickor i 10-11 årsåldern och ler fromt mot mig.
- Ja? säger jag förvånad.
- Vi vill bjuda in er till en sammankomst, börjar den ene av dem.
- Va?
- Jo det är så att... jag sänker blicken och i sin hand har den andre ett blad som det står "Kristus visar vägen".
- Tack men nej tack, säger jag bestämt och innan jag stänger dörren så ser jag hur flickornas minst lika fromma mor står på uppfarten med förväntan i blicken. Jag slår igen dörren. När jag tittar ut genom fönstret ser jag hur fler fromma människor rör sig på gatan. Mödrar med döttrar.

Jag blir beklämd.
Stackars barn.

Jag tycker att barn ska hållas långt bort från religion så länge som möjligt. Religös övertygelse ska komma med ålder och livserfarenhet. Inte genom bibelstudier från späd ålder. Religiösa friskolor skrämmer mig.

Religion kan vara vackert. Men ofta så är den tyvärr ful.
---
Notera vår nya feed-funktion i högerspalten.

Inga kommentarer: