Tänk om du hade varit där...

Dustin Hoffman, 1970
Foto: Fred W. McDarrah
Samma ansikten på tåget. Jag åker sällan till jobbet nu mer. En gång i veckan. Dessutom har jag haft semester. Så det var över en månad sedan nu. Nu är jag här på jobbet. Som alltid. Men jag önskar att jag fick vara någon annanstans.

Jag kommer att tänka på en man som Fred W. McDarrah. Fotografen som jobbade på The Village Voice i många år främst under 60-talet. Han fotograferade allt. Eller vad sägs om bilder på Al Pacinos första scenframträdande på en liten teater i New York. En ung Dustin Hoffman utanför sin lägenhet 1970. Kerouac under en uppläsning 1959. Vietnamdemonstrationer, kravaller, kulturhändelser. Allt fångades av Freds lins. Jag undrar hur i hela friden en man kan ha få upplevt allt detta. Han vandrade bland giganterna, de stora historieomvälvande händelserna. Han dokumenterade. Tack och lov.

Han gav oss ikoner.

Väldigt många av dessa bilder finns i boken "Anarchy, Protest, and Rebellion: And the Counterculture That Changed America". Det är en resa i tiden och en inspiration för framtiden. Köp den. Finns i välsorterade internetboklådor.

Inga kommentarer: