Musiken som förändrade våra liv del 2: Matti Ståhlberg


Matti Ståhlberg bor i Borlänge och är poet. Han förnekar det nästan ibland men poet är han. På sin blogg http://wordfighter.blogspot.com/ så slåss han mot vokabulären nästan dagligen. Besök honom. Det är vårat råd till dig. Så här skriver han i alla fall om de fem låtar som förändrade hans liv.
----------
Att begära en vanlig musikkonsument att välja ut fem låtar som förändrat ens liv
är som att begära en välja mellan abort eller lobotomi.
Fan ta dig, redaktörn!
Men jag har valt och våndats.
Våndats och tänkt. Försökt minnas om inte annat… Hur var det egentligen.
Tolv år, TT-dyna på cykeln, första tungkyssen, halsblosset… Ja, du vet.

Först fick jag ju sålla: Elvis, Art & Garfunkel (sorry) en massa pseudojazz, Bowie, Zappa, Laleh, Del Amitri, Prefab Sprout osv. Ja, du fattar all de där… Faktiska hjältarna/hjältinnorna!
Jag kommer inte ens att nämna de.
Attans musiktorterare!

Men här kommer de i någotsånär kronologisk ordning
(gammal som jag börjar bli)

Nothing Ryhmed – Gilbert O´Sullivan
Jag var nio år, fick min första vinyl – och förstod vemod – det liksom sitter i än

Fixing a Hole - Beatles – Sgt Peppar Lonely Hearts Club Band
Med fyra äldre bröder så sitter detta fantastiska album inpräntat.
Tänk dig själv! Jag är programmerad. Men det är ett av de allra bästa album någonsin.
Jag är speciellt förtjust i ”Fixing a Hole”

Jag tapetserade hela mitt rum med allt som fanns om Alice Cooper.
Mina frikyrkliga föräldrar förfasade sig över detta och tyckte det var satanism.
Näeh.. det var att överdriva. De undrade nog va fan jag höll på med. Kort.
Jag sa; Jag lyssnar bara på det här: Och så vevade jag igång Elected med Vincent Furnier
oh studsade runt i mitt pojkrum. (förmodligen med träskor på fötterna)
Jag är inte som alla andra. Thank God!

Suzanne Vega krossade mitt motstånd totalt. Jag hade aldrig hört henne tidigare och så:
Gypsy Song! Jag dog direkt! Jag gör det fortfarande. Men ändå alltför sällan.
Nu är jag en äldre man (läs:gubbe) och tror man hört det mesta, men
så lurar sig Sigur Rós in sig i örat och vrider hela hjärnan i kvadrat
Staralfur fick mig att explodera! Ka-BooM!

Den låten är något av det vackraste jag hört. Någonsin! Punkt!

Och jag är tillbaka i vemodet igen
Precis där det började

Det är i vemodet jag är
Verkligen är

Inga kommentarer: