Musiken dom förändrade våra liv del 6: Jan Gradvall

Jan Gradvall är svensk populärkulturjournalistik personifierad. Sedan två decenier tillbaka har han skrivit om musik, film, TV, gjort intervjuer och varit tongivande för en hel generation journalister. Han började i det egna fanzinet Jövars Gosskör, var en av de fyra som startade Feber.se och skriver idag för tidningar som DN och Dagens Industri. Det här är musiken som förändrade Jan Gradvalls liv:
---
1. IQ 55, "Livet är en bluff"
- Punkband från Linköping som uttryckte precis vad jag kände om min egen hemstad. En konsert med dem inspirerade mig att börja göra något själv. IQ55 var ett av Sveriges bästa band i decennieskiftet sjuttiotal och åttiotal, men sångaren tog livet av sig.

2. Joy Divison, "Disorder"
- Ett nedsläckt pojkrum.

3. Curtis Mayfield, "Move on up"
- Uppmaningen i texten, euforin i arrangemanget. Den enda låten som kan göra mig alkoholberusad utan att jag behöver dricka.

4. Eric B & Rakim, "I Know You Got Soul"
- Jag har funken i kroppen! Jag är en svart man! Spelades alltid på legendariska klubben Baby i Stockholm vintern 1987.

5. Housemartins, "Sheep"
- Låten som återigen fick mig att inse att jag var vit. Samma energiinjektion som för en gammal astamiker att få sig sig en dubbel dos Bricanyl.

Inga kommentarer: