Is this art?

Varför spelas signaturen till Kulturnyheterna i P1 med cello? undrar jag plötsligt. Förklaringen kommer snabbt och brutalt. För att "kultur" fortfarande är lite finare än allt annat. "Snobbism" är ett annat ord som betyder samma sak. Men åter till Kulturnyheterna.

Mats Arvidsson heter en man som fungerar som kulturexpert i programmet. Han tycker saker om konst. Nu tyckte han inte om Sollentuna konstmässa. "Det är är det tunnaste jag sett. Och jag har sett mycket." säger han med överlägsen stämma rakt ut i etern. Det kryper i mig.

Visst kanman recensera konst men man måste vara lite ödmjuk också. All konst måste få finnas. Och det är beskådarens privilegium att bestämma om man vill titta mer. Inte den åldrande bittre recensenten.

Mats Arvidsson är en fossil som tillhör 1900-talet. Han tror att "kultur" är något som är lite finare än allt annat. Men här kommer en nyhet för Mats och alla andra som tror som han: så är det inte.

Kultur skapas av dig och mig. Av oss alla. Gatukonsten är lika fin som den som hänger på museerna. Hip hop har samma värde som Beethoven. Så länge det säger något om vad människor känner och vill så är det konst och kultur.

Det är dags att riva elfenbenstornet.

Riotbrain delar ut dynamiten.

1 kommentar:

Daniel Josefsson sa...

Vad menar du? Ödmjuk? Nej, man behöver inte vara ödmjuk. Det är en myt. En recensent är en beskådare så god som någon, enda skillnaden är att recensenten sedan tidigare tilldelats möjligheten att uttrycka sin åsikt på ett mer konkret sätt.

Ball att bli citerad i rubriken på Riotbrain, btw.