Losing my religion....

"Like R.E.M. "Shiny Happy People" "Hey Hey Hey Hey Hey! Pull that bus over to the side of the pretentiousness turnpike, alright!? I want everybody off the bus. I want the shiny people over here, and the happy people over here, ok! I represent angry gun-toting meat-eating fucking people, alright!" Sit down and shut the fuck up Michael!" - Denis Leary

Michael Stipe är en underskattad person. Jo jag tycker faktiskt det. Folk avfärdar honom ibland som den där mystiske killen som sjunger i R.E.M. han har en fantastisk röst. Han är konstnärlig och har vettiga åsikter om saker och ting. Han är oerhört sympatisk. Jag önskar att jag hade honom som vän. Så känns det i alla fall. Jag tror att han är rolig att prata med om allt och inget.

Bäst är han kanske som textförfattare. "Losing my religion" kan avfärdas om en pretentiös 90-talspekoral men sanningen är att det är en fulständigt lysande text om vilsenheten. Jag förstår att det är lätt att göra sig rolig över den. Den tar sig själv på allvar den där låten. Och R.E.M. tvekar inte att vara pretentiösa. Men texten och rösten... Jag blir svag varje gång. Faktiskt. Jag erkänner.

I början av april kommer R.E.M. med en ny skiva. "Accelerate" heter den. Den är bra. Och här är singeln "Supernatural Superserious".

5 kommentarer:

Anonym sa...

Riktigt skönt tryck i den här låten. Nåt att se framemot alltså!
Peace broder!

Anonym sa...

"en fulständigt lyssnade text om vilsenheten"

Eh, vilsenheten...? Nja, den handlar om olycklig, obesvarad kärlek och att göra vad som helst för att få den man är kär i att märka det. Man ger de mest uppenbara tecken, men utan respons. En lätt obehaglig låt, och som Michael själv sagt "en sorts systerlåt som Polices "Every Breath You Take, lika creepy"...

Anonym sa...

Och man kan bli vilsen om man inte syns...

Anonym sa...

..samtidigt utförs en lungtransplantation
i en kropp
någonstans i svea rike...
/m

Anonym sa...

Michael Stipe är Gud.