Spöken härjar skivbolagen. Nya vägar för ny musik

Trent Reznor släppte igår en helt ny skiva med sitt Nine Inch Nails. "Ghosts I-IV" heter den och är en 36 spår lång instrumental historia. Det är väldigt vacker musik. Meditativ och ambient. Väldigt mycket film om ni fattar vad jag menar.

Men den här skivan skiljer sig på en punkt från alla andra skivor som släpptes igår. Den är gratis. Ja det är faktiskt sant. Via Nine Inch Nails webbplats kan man välja i vilket format man vill ha plattan. Dels finns den helt gratis versionen som består av de första nio spåren och en bok i pdf-format. I början av april släpps plattan i fysisk form men då en lite exlusivare form och i flera olika utföranden.

Jag har testat gratisvarianten och det fungerar utmärkt. Några klick och du har ny spännande musik på din dator. Så här tror jag framtiden ser ut för musikindustrin vare sig den vill eller inte. En del digital där man ger bort eller tar sparsamt betalt för produkten och sen finns alternativet för diskofilerna att köpa plattan i en lite snyggare förpackning än de vanliga fula cd-askarna. Mervärde kallas det.

Radiohead gjorde detta med sin nya platta "Rainbows" i vintras och det var en stor succé. Skivbolagen brydde sig föga. Men så sa Bono i U2 att det var ett intressant kocept och då började de stora bolagen att nervöst skruva på sig. För skivbolagen är inte helt med på tåget i den här frågan. De tjänar pengar på musik förpackad i mediokert fula förpackningar till överpris. De flesta artister tjänar inte så väldigt mycket på detta arrangemang. Därför startar allt fler egna skivbolag och letar nya distributionsätt. Och pengarna tjänar man på att spela sin musik live eller på annat sätt.

Nine Inch Nails ska ha all cred i världen för detta initiativ. Framtiden för musikindustrin är inte något som kommer sen. Den är redan här.

Ladda ner "Ghosts I-IV" här

3 kommentarer:

Anonym sa...

Koolt!

Jarno sa...

Trent skippade skivbolagen i höstas, och jag tror att Ghosts I-IV är en reaktion på det. Jag tvivlar att ett skivbolag hade släppt detta. Kreativ frihet kanske det kallas, men jag vet inte. Jag köpte $10-versionen idag, har inte laddat ner musiken ännu mer än olagligt.

Anonym sa...

Bolaget gick väl omkull om jag inte missminner mig rätt?
Skitsamma...