Något om att läsa

Jag är inblandad i ett projekt som ska främja läslusten i Sörmland. Det är ett spännande arbete. Själv började jag läsa Kalle Anka när jag var liten. Sen gick jag över till Marvel. Spindelmannen och X-Men ni vet. Min första stora "riktiga" litteraturupplevelse var Stephen Kings "Pestens tid". Det är fortfarande en av mina absoluta favoritböcker.

Tack vara litteraturintresserade kamrater så började jag läsa väldigt mycket när jag var runt 20 år. Jag var kanske lite sen. Men jag hade saknat rätt förutsättningar. I det här fallet var det arbetslöshet och smarta polare som krävdes. Jag plöjde genom hela litteraturhistorien mellan åren 1992 till 1996. Jag idiotläste Dostojevski, Kerouac, Strindberg, Åkesson, Ekelöf, Malmsten och hudratals andra författare.

Läslust (vilket tråkigt ord) väcks i människors huvud när de upptäcker att de sakna verktyg för att berika sitt liv. Det är så det fungerar med det mesta tror jag. Det går att säga så om musik och mat också. Därför är det viktigt att man gör litteratur vad det än må vara för litteratur tillgänglig för alla. Öppna biblioteken. Ställ fram böckerna. Låt det vara gratis. Uppmuntra läsningen vad det än är. Bara man läser någonting.

Den 23 april är det Världsbokdagen. Då läser Nomadteatern högt för allmänheten i centrala Eskilstuna. Det ska bli kul att se folks reaktioner.

Inga kommentarer: