Lördagsnotering

Fan solen skiner ute. Jo jag vet det är väldigt svenskt att prata väder. Men efter den vecka som gått med regen, regn och mer regn följt av lite mulet så är det så att jag uppskattar solen.
--
Fortfarande saknas några texter till Riotbrain #6 (Alex vad hände? Du skulle ju skickat dem igår!). Men när de väl kommer in kan jag garantera att det hela kommer upp snabbt som attan.
--
Såg "Musikbyrån presenterar Sheffield" igår. Det enda jag visste om stans musikliv var att Def Leppard (lysande band. Pyromania och Hysteria är mästerverk) kommer därifrån. Stålindustri. Regn. Grått. Men musiken verkar leva där. Det är bra. Musikbyråns presentationer hitills har varit mycket intressanta. Bäst hittills har programmet om San Francisco varit. Man kan inte motstå en man som sitter i ett Redwoodträd och pratar om rock n roll....
---
Läser "Howl" av Allen Ginsberg igen. Säkert 10.000 gånger nu. Ni vet hur den går:

I saw the best minds of my generation destroyed by
madness, starving hysterical naked,
dragging themselves through the negro streets at dawn
looking for an angry fix,
angelheaded hipsters burning for the ancient heavenly
connection to the starry dynamo in the machin-
ery of night,
who poverty and tatters and hollow-eyed and high sat
up smoking in the supernatural darkness of
cold-water flats floating across the tops of cities
contemplating jazz...

Jag kan inte sluta läsa den. Den gör mig lycklig och sorgsen samtidigt. Det är lyrik det.
---
En bekant till mig ska åka transsibiriska järnvägen. Det är resan hon alltid drömt om att göra. Hon har nyss fyllt 65. Fast i huvudet är hon 25. Jag beundrar sådana människor. Som inte låter konventionerna sätta gränserna utan låter fantasin vara riktmärket. Tåg över Ryssland, Mongoliet och senad Kina. Tanken svindlar. Själv åker jag tåg mellan Kolbäck och Eskilstuna. Det tar 20 minuter. Moskva - Peking tar tre veckor.
---
Ge någon du gillar en kram.
---
Nu ska jag ta ut sittdynan på altanen. Lyssna på fåglarna. Titta på humlorna. Njuta av livet.

1 kommentar:

Ung tant sa...

Hoppas helgen varit skön. Själv har jag haft det grymt.. om en stund bär det av ut i spenaten igen.

Jag måste säga att #6 dröjt aaaalldeles för länge nu! ;D