Är det verkligen fred vi vill ha?

Bild: Banksy
Ibland undrar jag.

Överallt ser jag konflikter. I mellanöstern. I riksdagens partiledardebatt. När jag går genom det lilla samhälle jag bor i.

Tänk om vi kunde ta all den energi vi ödslar på att upprätthålla konflikter och försöka lösa problemet istället och dra åt samma håll.


Lek med tanken.



Om alla släppte sina principer och strävade efter det som förenar oss människor.



Kärlek. Lycka. Trygghet.


Alla förtjänar dessa tre saker. Faktiskt.


Men när man läser om världen idag verkar det som om konflik är den livsstil de flesta föredrar. Fråga mig inte varför. Kanske ligger det i vår natur att neka oss själva välmåendet. Kanske ligger det oss närmare att ha ihjäl den vi inte håller med eller tycker om än att prata med varandra.


Vad är vi rädda för?
Att vi kanske inser att vi är likadana?


Jag tänker på Stig Dagerman.
Han skrev:

En dag om året borde alla låtsas,
att döden vilar i ett vitt schatull.
Inga stora illusioner krossas
och ingen skjuts för fyra dollars skull.

Världskatastrofen sover lugnt och stilla
emellan lakan på ett snyggt hotell.
Inget rep gör någon broder illa
och ingen syster slumrar vid ett slutet spjäll.

Inga män blir plötsligt sönderbrända
och ingen dör på gatorna just då.
Visst är det lögn det kan väl hända.
Jag bara säger: Vi kan låtsas så.

Ja du Stig. Vi kan låtsas så...

Inga kommentarer: