Rule, Britannia!

Ikväll börjar åtta nya avsnitt av "Morden i Midsomer". Jag känner mig som en gammal gubbe när jag erkäner att jag gillar den trevliga känslan i serien. Genuint brittiskt deckare i ett småputtrigt påhittat grevskap där de uppenbarligen har enorma problem eftersom folk verkar mörda varandra hela tiden.

Men det är inte morden i sig jag fängslas av (häpp!) utan en fascination för det brittiska folkhemmet. För "Morden i Midsomer" visar upp det ideala England som säkert många britter drömmer om. Allt har sin plats. Alla har sin roll att spela. Social trygghet och traditioner som upprätthålls. I Barnabys Midsomer finns väldigt liten misär och social orättvisa.

Och på något sätt är det skönt att koppla bort verkligheten en stund. Vi gör väl alla det då och då. Vaggar in intellektet i en falsk trygghet att konstapel Barnaby vakar över sitt Teletubbyland med nit och flit.
---
På fredag åker jag till Dalarna på Peace & Love. Allt är klart. Presspass och VIP-armband, skönt hotellrum med hotellfrukost, massor med bra band och vänner som ska ses och hälsas på. Nu ska bara vädret bli bra också.
---
Lite ny layout på bloggen. Men det har ni säkert märkt...

2 kommentarer:

Matti Ståhlberg sa...

Teletubbyland är inte det BögSkräcksPolen?
Vi ses på fredag, Compadre!

Ikväll blir det besök av Gudrun Schyman och Pierre Schori för Manifesto
utan Presspass

[jag vill ju inte vara full på arbetstid]

Magnus Tannergren sa...

...och inte vara full med Gudrun S.