Nya upptäckter


Jag är säkert helt efter i mitt musiklyssnade men nyligen upptäckte jag Burial och Feist.
Burials skiva "Untrue" har utnämnts till en av årets höjdpunkter av olika recencenter med sin triphopinspirerade ljudbild. Lite lagom retro med skön atmosfär. Någon beskrev det som att det lät som Joy Division utan att egentligen göra det. Svårt att förklara men det stämmer nog.

Feists "The reminder" utnämndes till årets skiva 2007 av tidningen Sonic. Jag bryr mig sällan om indipoppares åsikter men i det här fallet måste jag falla till föga och åtminstone hålla med om att det är väldigt bra. Feist levererar någon sorts skön neofolk som drar mot PJ Harvey och söt pop. Det är perfekt musik att laga mat till en fredagskväll.

1 kommentar:

Matti Ståhlberg sa...

När vi var på konferensen i Sthlm senast köpte jag min Feistplatta.
DÅ vet du hur sent ute du är, gode broder. hehe...