The sky is on fire


Det är den mörkaste tiden på året. Vintersolståndet infaller snart. Det blir inte mörkare än så här. Eskilstunas siluett avtecknar sig knivskarpt mot solnedgången. Himlen har tagit eld. Mitt i det mörkaste bjuder universum på en sprakande ljusfest.
Jag känner mig liten.
Dagarna innan jul händer det saker med människor. Alla blir snälla, avstressade och milda i blicken. det är märkligt. Jag förstår inte vad som är annorlunda. Kollegor säger hej då som om de skulle resa långt bort under ett års tid. Om två veckor står vi ju här igen. Men jag gnäller inte. Jag gillar julen av den anledningen. Vi behöver snällheten även om det bara är ett par veckor om året.
På måndag går solen upp lite tidigare och ner lite senare. Inte mycket. Men det har ialla fall vänt.
(Foto: Maria Holmelid)

Inga kommentarer: