Riotbrain lyssnar på "Killer"

Alice Cooper har följt mig sedan jag blev intresserad av musik i allmänhet och hårdrock i synnerhet. Det var genom Twisted Sisters frontman Dee Snider som jag lärde mig vem Alice var då han nämnde honom i varje intervju jag läste. Och visst var Alice perfekt för en 13-åring som ville ha blod och tarmar på scenen och det sammanföll lyckligt med Coopers comeback 1986.

Jag fastnade aldrig riktigt för skivorna på sent 80-tal men däremot är Coopers produktion under första halvan av 70-talet oerhört intressant och speciellt då "Killer" som släpptes 1971. Jag har den på orginalvinyl i utförandet som har en utvikningsbar flik där man kan beskåda Alice hängd i ett rep på baksidan. Som sagt, perfekt för en 13-åring...

Musikaliskt så är skivan en blandning av svettig och skitig 70-talsrock (Under my wheels, Desperado, Be my lover) och lite mer progressiva stycken (Halo of flies, Dead babies) och visar upp ett band som står på toppen av sin kreativa kraft. Skivan skulle följas av den enorma succen med "Schools out" året efter och sedan "Billion dollar babies" som skulle befästa Coopers plats i rockhistorien. Men det är på "Killer" bandet Alice Cooper verkligen gör storverk.

"Dead babies":



"Under my wheels":

Inga kommentarer: