All denna musik

Musik är viktig. Den tio månader gamle sonen kan inte prata men sjunger gör han redan. Jag har gott och väl över tusen CD-skivor (se bild) i samlingen och ett par hundra vinylplattor samt ett okänt antal gigabyte musik på datorn. Konstant lyssnar jag på musik. Jämt. Musiken är en stor del av mitt liv. Men så läser jag boken Feber med de bästa från webbsajten med samma namn och kommer till en fruktansvärd insikt:

Jag har inte hört ett skit!

Det finns så mycket jag inte hunnit lyssna på än men som jag vill höra. Jag borde sätta mig in i Stax utgivning och likaså Motown. Det känns som om det är nödvändigt. Lägg därtil att jag har pinsamt dålig koll på reagge, ska, Beatles, The Who, dub, hip hop, elektronica och hundra andra saker som jag inte hört än. Världsmusik från Brasilien, Afrika och Orienten ska vi inte tala om.

Min polare Stefan brukar sticka åt mig jazzplattor jag borde ha hört. Jag lyssnar och älskar det som kommer ur högtalaren. Gör en anteckning om vad mer man bör höra med Alice Coltrane,
Pharaoh Sanders, Miles Davis, John Coltrane, Thelonius Monk och miljoner andra övercoola jazzmusiker. Ännu ett universum att upptäcka.

Nyligen upptäckte jag att Rush är otroligt bra. Vet ni hur många plattor Rush har släppt? 18 stycken! Och som den musiknörd jag är vill jag naturligtvis höra alla. Helst i kronologisk ordning.

Så mycket musik och så lite tid.
---
Nate Fisher dog igår. Vila i frid.

Inga kommentarer: