Amiral Nelsons alla bomber och granater och kanoner

Idag skulle Hergé fyllt 100 år. Tintins pappa. Jag läste Tintin under hela min uppväxt. Favoriterna var "Månen tur och retur del 1 & 2" (bilden), "Rackham den Rödes skatt del 1 &2" och "Den mystiska stjärnan". Kanske för att det var en massa tuff teknik inblandad. Men kanske så påverkade Tintins äventyr i östblocket mig också. I alla fall min uppfattning om hur det var där trots att länder som Syldavien, Bourdurien och Gopal inte existerade. Men jag läste om dessa fantasiländer som om de fanns på riktigt. Och det gjorde de ju på ett sätt efter som Hergé baserad dessa länder på de som redan fanns. Han var noga med researchen vad jag förstår.

Tintin kommer alltid att finnas där. Då, nu och i framtiden.

1 kommentar:

Matti Ståhlberg sa...

Favoriten var Haddock!
"Din kölhalade Tångräka!