4. Frank Zappa & The Mothers Of Invention – Roxy And Elsewhere (1974)


Jag har inga musikminnen innan Frank Zappa. Och det första minnet jag har är ”Penguin In Bondage”. Jag skyller naturligtvis på min far. Det var han som spelade Zappa för mig när jag var mycket ung. Ja, jag antar att han gjorde det redan när jag var nyfödd. Så farbror Frank finns i mitt blod.

”Roxy And Elsewhere” är inspelad under några dagar i december 1973 på The Fillmore East och det som hörs på skivan är delvis sammanklippta bitar från alla tre dagar med pålägg. Men också en del som är helt inspelad live. Resultatet är helt oerhört. Det finns en närhet i musiken som jag aldrig stött på någon annanstans. Det finns en värme i ljudet som tinar upp vilket ishjärta som helst. Det är en skiva som tar dig rent fysiskt till den plats där den spelades in.

Frank Zappa har egentligen aldrig skrivit lättillgänglig musik. Det är avancerade arrangemang med oväntade inslag som ständigt överraskar. Men samtidigt som det är så mångbottnat så är det väldigt lättlyssnat. Kanske är det för att det finns humor i musiken. Man blir glad av Zappa.



Trailern till Roxy-dvd:n som aldrig verkar bli släppt...

2 kommentarer:

Matti Ståhlberg sa...

Jag vill också ha dvd;n...
Zappa e nr Uno - inte fyra, Människa!

Bengt Lorentzon (Lorre) sa...

Mycket bra val! Håller med dig om att det är en fantastisk närvarokänsla på Roxy. Och musiken...här är Zappa som allra, allra bäst! Watch Ruth...
/ Hejdå, Lorre