Skivsortering - en uppföljning

Några lösa trådar till gårdagens resonemang om hur man sorterar skivor. Hittat på ett forum för hårdrockare:

"I vinylhyllan gäller följande: 1. Alfabetisk ordning efter gruppnamn/efternamn. 2. En grupp som släppt många skivor står i kronologisk ordning inbördes. 3. LPs 4. LP-bootlegs (sorterade efter inspelningsår) 5. Maxi-singlar (kronologisk ordning) 6. Bild-LPs 7. Bild-maxi 8. Shapes 9. Övrigt (tidningar om bandet, turnéprogram etc) Vinylsinglar står för sig själv, men även här gäller alfabetisk ordning gruppnamn/efternamn, därefter inbördes kronologisk.

CD-hyllan är betydligt enklare: 1. Alfabetisk ordning efter gruppnamn/efternamn 2. Inbördes kronologisk ordning 3. Studioalbum 4. Bootlegs (inspelningsår)"

En bra debatt i Nerikes Allehand:

http://www.na.se/debatt/inlaggen.asp?id=139913

Bästa inlägget:
"Jag lägger mina skivor utan fodral på golvet framför stereon så de är lätta att komma åt. Sorteringen är en snus mellan hårdrockplattorna och en halv grogg mellan punkplattorna. Restan ligger ute på gräsplan eftersom jag kom på att de är helt värdelösa i onsdagsnatt. Fordralen till skivorna har jag hivat eftersom de går ju bara sönder i alla fall.Kanske ska tillägga att jag mest lyssnar på mp3:or som jag stulit på nätet!"

3 kommentarer:

Matti Ståhlberg sa...

Hmmm... Jag tror nog det där med mansikt sorterande har ett medicinskt namn.

Magnus Tannergren sa...

Ja jag tror det kallas för "bibliotekarie"....

Matti Ståhlberg sa...

Spana in kommentarerna på "Marcus Birro skrev"... Glatt överraskad blir man ju. Go Helg på sig!