Kommentarer överflödiga

VLT 060926:
Sd präglade kommunfullmäktige i Hallstahammar

Sverigedemokraten Jan Björklund satte sin prägel på kommunfullmäktigesammanträdet i Hallstahammar i går kväll. Till många ledamöters förvåning fick dock Björklund stöd av kommunalrådet Agneta Ivemyr i en av sina motioner.

Den här gången var inte de etablerade partierna tysta när det gällde behandlingen av de nio motioner och interpellationer som Sverigedemokraten Jan Björklund lämnat in. I flera av motionerna kritiserade Björklund de övriga kommunfullmäktigeledamöterna för deras uppträdande vid junimötet när de protesterade mot hans motion om att förbjuda religiösa klädesplagg i skolan genom att anse den vara hets mot folkgrupp.
Som en del av den kritiken motionerade Björklund om att kommunfullmäktigeledamöterna skulle få en grundläggande utbildning om den svenska regeringsformen och tryckfrihetsförordningen.

Kristdemokraternas Roy Cederbäck var först upp i talarstolen där han på ett tiotal punkter krävde att Björklund skulle förtydliga sig och förklara vad han menar.
- Jag skulle vilja ha de där frågorna skriftligt. De var för många för att jag ska kunna komma ihåg. Dessutom är det här en lång motion och jag kanske inte är helt klar över allt som jag har skrivit, svarade Björklund.
Roy Cederbäck ansåg det märkligt att han inte kunde få svar på frågorna och att Björklund inte alltid var helt klar över vad han skrivit.
Kommunalrådet Agneta Ivemyr (s) sa sig dock stödja Jan Björklunds motion om en utbildning i demokrati för kommunfullmäktigeledamöterna, mest för att hon tyckte att den behövdes för Jan Björklunds skull.

Björklund hade också förnyat sin motion om klädförbud. Även den här gången ställde Roy Cederbäck flera frågor som han fick mycket knapphändiga svar av Jan Björklund. När Cederbäck pressade Björklund fick han åter igen samma svar att motionären inte var helt klar över vad han skrivit och att en del formuleringar inte var helt genomtänkta.
- Det här är bland det pinsammaste jag har varit med om under alla mina år i fullmäktige. Är det inte lika bra att du, Jan Björklund, erkänner att de här motionerna har du inte skrivit en rad själv i, menade Ingemar Wellander (s).

- Klart jag har fått hjälp med att skriva motionerna. Det är ingen hemlighet. Men trots det står jag för vartenda ord som står där, svarade Björklund.

Agendan för fullmäktigemötet i Hallstahammar med diarienummer till Sd:s motioner. Beställ gärna och läs.

Inga kommentarer: