Öga för öga


Det ställdes inga frågor, men det ställdes många krav
vi lyssnade och vi tog emot när ni ingenting oss gav
vi stod där och såg på när allting ändrades åt oss


Varför har alla tanter i 60-årsåldern fyrkantiga glasögon? Jag skulle aldrig klara av att se världen genom en rektangel. Och så sitter de där med sina överlägsna miner och fyrkantiga blick och låtsas vara våra mammor. de stinker parfym och tränger sig ner i sätet bredvid mig på tåget med kommentaren "är det ledigt här?" samtidigt som de redan har satt sig. Vad ska jag svara? "Nej det är det inte. res på dig igen ditt köttberg"? Det funkar ju inte även om jag har lust ibland.

men ingenting varar för evigt, allting kan brytas loss
och vi kommer igen


Jag älskar doften av kaffe på morgonen. Det luktar som... seger! En seger över sömnen. En belöning för att du klarade ännu en natt. Du är någorlunda utsövd och ögat är klart igen. Jag föredrar att vara vaken framför sömnens drömmar. Drömmar är envägskommunikation. Vakenhet är progressivitet. Det är när man är helt vaken man kan påverka sin tillvaro. Och förövrigt kan man drömma utan att sova.

Förändra min sång och jag skriver en ny
Förändra mitt liv jag får ändå ett nytt


Hela mitt liv så har saker förändrats framför mina ögon. När jag var liten så hade jag allt. Men genom åren har en sak efter en annan tagits bort eller ändrats till det sämre. Jag skyller på samhället. Det gör jag alltid. Jag är rätt förutsägbar på det sättet. Och allvarligt talat; vem ska man annars skylla på? Vi har ju lärt oss att vi knappt har något eget ansvar. Folkhemmet har lärt oss att vi inte behöver bry oss om andra. Jag stavar alltid fel när jag skriver "folkhem". Det blir alltid "folkhemsk".

Förändra allting ni kommer åt
Vi kommer ändå igen


Men livet ändras även det. Eller i alla fall perspektivet på livet. Mitt perspektiv är just nu inriktat på framtiden. För jag har sett en glimt av framtiden. Den ser på det hela taget ganska ljus ut. Livet har fler bottnar än den man står på. Och det som är botten i dig är botten ävn i andra som Ekelöf sa en gång. Glöm inte det. Och skaffa aldrig fyrkantiga glasögon.

(Kursiv text: Dia Psalma)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jäklars... inom ett andetag är jag 60. Mer än halvseklad. Halvdöd?
Förmodligen fyrkantig också.
Men TANT ska jag fanimej aldrig bli

Jo f´resten. Det ska jag nog.
När jag tänker efter...

Varför inte?