En bok föds

På lediga stunder sitter jag och försöker redigera ihop nästa bokprojekt. Det kommer att bli en ca 200 sidor tjock sak med intervjuer jag gjort mellan åren 2002-2008 med hårdrocksmusiker. Jag har under många år frilansat för diverse tidningar och webbplatser och då fått möjligheten att få prata med många av mina gamla idoler. Boken kommer att få namnet "Rockbox - intervjuer 2002-2008" som en hyllning till det radioprogram jag lyssnade på i mina tonår. Jag bjuder på ett utdrag ur det eventuella förordet till boken här:

"Vad får en 15-åring att troget slå på radion varje lördagskväll klockan 18.15 i över nästan tre år? Och dessutom spela in det som sänds på C-90-kassetter som rymmer ett program på varje sida?
Hårdrock!

Under åren 1987 till 1989 var Pär Fontander Gud i mitt liv och kyrkans namn var Rockbox.. Han var den som spelade all den musik jag älskade då och fortfarande älskar mest av allt. Kiss, Iron Maiden, Anthrax, Slayer, Metallica, Megadeth, Candlemass, Whitesnake, Mötley Crüe och många fler band som regerade hårdrocken på 80-talet.

Just det årtiondet var den tid då jag gick från barndom till ungdom. Identitetssökandet var det primära och på den tiden fanns det två vägar att gå. Man blev hårdrockare eller synthare. Jag valde det förstnämnda. Mina idoler var långhåriga och spelade Djävulens musik. En del hade till och med smink…

Fast hårdrocken hade egentligen blivit central redan innan Rockbox. Jag vet exakt vilken tidpunkt som jag bestämde mig för att detta var musiken i mitt liv. När Cia Berg visade videon ”I wanna rock” i programmet Bagen på statstelevisionen med gruppen Twisted Sister var det kört. Från den sekund Dee Snider & Co började misshandla den stackars rektorn i videon så var jag såld. Jag misstänker att det finns fler i min ålder som delar denna erfarenhet där ute.

Men steget från att lyssna på hårdrock till att faktiskt börja intervjua sina hjältar är ganska långt. Att vara ett fan är en sak och journalist en annan. För mig startade det nog när jag började skriva recensioner på de plattor jag köpte och satte in mängder med A4-sidor i en pärm fullklottrade med åsikter. "


Boken kommer förhoppningsvis att bli klar inom en månad eller två och sedan kan man köpa den på Vulkan.se.

1 kommentar:

ms sa...

jamenvafan... tastiskt.

har jag berättat om upptakten?
http://staahlberg.blogspot.com/2008/02/en-artikel-till.html

*harkel*

de internationella kommer senare...