The New Amerykah och lite mode...typ

Egentligen är jag inget stort fan av modern soulmusik. Den har föga med
den soul jag tänker på. Aretha Franklin, Marvin Gaye, Booker T. & The
MG:s, Solomon Burke occh de andra från etiketter som Motown. Men det finns en artist jag gillat sen första gången jag hörde henne. Erykah Badu har alltid stått lite vid sidan om de andra moderna souldivorna. Lite hippie, lite hip hop och väldigt mycket soul. Och djärv i sin musik. För det låter inte riktigt så som man skulle kunna tro att soul ska låta. Ändå gör det just det. 70-talets funk och 60-talets själ i kombination med Erykahs unika röst som skön sammet. "New Amerykah" finns i din skivbutik nästa vecka. Erykah Badu finns på din dator om du klickar här.


Appropå sammet, ni missar väl inte Velvet på SVT? Lite felaktigt så går programmet under rubriken mode. Egentligen borde det väl vara populärkultur. För det här är ett sånt program som förvisso utgår från kläderna vi bär men cirklarna som dras når ut till politik, konst, livsstil och mycket mer. Det handlar om världen runt om oss med andr ord och varfölr den ser ut som den gör. Ett annat program som gör ungefär samma sak är utmärkta Stil som går på SR P1. Fast utan bilder då.

Jag älskar public service!

Inga kommentarer: