Mitt krig del 1

Sniper Alley - Sarajevo
När jag läser om Kosovos självständighet så kan jag inte låta bli att känna hur kalla vindar från förr drar genom sinnet. Kriget på Balkan i början av 90-talet är min generations stora krig. Under den tid som jag som mest bildade mig uppfattningar om hur världen fungerade rasade det värsta kriget i Europa sedan det förra världskriget. Folk dog i läger, på gator och på landsbygden. Omvärlden var paralyserad eller bara ointresserad. Flyktingarna kom i busslaster. Rasismen grodde i Sverige. Och i Sarajevo kunde man bli skjuten av krypskyttar om man gick på fel gator. Vilket var de flesta av dem antar jag.
Krig är ett helvete.
Så när nu Kosovo bryter sig ur Serbien så rivs minnena upp igen. Många frågar sig om det kan bli krig igen. Och svaret är nog tyvärr ja. Fast jag tror inte att det kan ske i sådan omfattning som sist. Jag hoppas inte det. Men man ska inte underskatta nationalister och annat galet folk som tar till metoder för att nå sina dunkla mål. Men än så länge är det relativt lungt.
Och jag sätter min tillit till människan.


1 kommentar:

Anonym sa...

Srdjan Valjarevic
typ här:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189611039