En helt vanlig söndagskväll och måndagsmorgon

SMS till god vän från Magnus söndag kväll: "Jag sitter ganska gudlös på ett kafé Väntar på att jazzen ska verka. det finns vänner här. Det finns vänner där. Och utanför. Döda höstlöv. I den milda februarinatten. Innanför. Där jag är. Finns varken dött eller mörkt. Bara mild musik. Som lever. "

Tänk vad man utsätter sina vänner för. Men jag satt där på stolen på Kafé Kaka igår väll och insåg hur bra man har det. Trevliga människor och spännande musikupplevelser. Library Tapes loopade sin radio och spelade piano. Jag fick bilder av skärgården och sjötrafik i huvudet. Greg Haines (bilden) loopade sin cello och byggde ljudslott. Tyvärr avbröts byggandet av ett kort strömavbrott men det är sånt man får ta. Hur som helst. Ambient experimentmusik är kanske inte min kopp te men jag är en utforskare av musik så upplevelsen var nog själva syftet. Det är tur att Memento finns.

I morse när jag stod på perrongen igen så hängde månen som nyligen var full på himlen i väster. Gryningen i vardande i öster. Stjärnorna syntes svagt därimellan. Vi är en del av universum. Nick Cave ylar att "everything is messed up here" i låten "We call upon the author"från en kommande skiva. Det är en mycket bra skiva. Jag ska köpa den när den kommer. Jag gillar Nick. Det har jag gjort sedan jag hörde "Live Seeds" första gången hemma hoss D. Vi var aningen onyktra och spelade förmodligen musiken på alldeles för hög volym. men vi var unga och brydde oss inte. Men Nick Cave & The Bad Seeds har för all framtid haft en plats i mitt hjärta sedan dess. Och oavsett vad volymknappen säger så hörs den här musiken över allt annat. det ligger i dess natur.
Dessutom är titelspåret "Dig, Lazarus, dig" en riktigt munter sak:

Lev väl vänner!

1 kommentar:

Anonym sa...

Såna sms är trevliga att få!
Frid!