Genomlysning

Ibland sätter jag mig med ett blankt uppslag i anteckningsboken. Jag har en liten svart bok som jag alltid bär i innerfickan som jag skriver i. Man ska alltid ha en anteckningsbok med sig. Och en bra penna som ligger skönt i handen. Under perioder kommer det inga ord. För det mesta kommer det några ord. Konkreta tankar eller abstrakta bilder.

Hur som helst. Skrivandet är ett motstånd. Ett erövrande av språket. När jag gick i skolan var jag knappast klassens ljus. Mitt medelbetyg var alltid runt tre. Varken bra eller dåligt. Sämst var jag i matematik. Jag tror att jag är sifferblind. Sifferserier kan få det att fysiskt värka i huvudet. Det gjorde det då och det gör det nu. Matteläxorna var ett helvete.

Men språk har jag aldrig haft svårt för. Jag läser och kommer ihåg. Jag kan skriva långa texter som är sammanhängande. Men grammatik är jag usel på. Kanske för att det påminner om matematiken. Ett system där allting har sin plats. Jag gillar inte system.

Skrivandet handlar om revansch. En revansch mot de klasskompisar som alltid låg tio kapitel framför mig i läroböckerna. En revansch mot lärarna som alltid satte låga betyg på det jag gjorde i skolan. En revansch för mig själv. Kanske var det därför jag började skriva överhuvudtaget. För att bevisa för mig själv att de andra hade fel.

Med facit i hand så kan jag konstatera att jag idag i stort sett lever på att skriva i olika former. Jag jobbar i en biblioteks- och informationsorganisation. Jag har gjort "karriär" som frilansjournalist och intervjuat och skrivit om stora artister. Jag har tillsammans med Alex startat den här sidan. Jag har gett ut en diktsamling.

Jag känner mig rätt stolt över mig själv.

Min svarta anteckningsbok är mitt hjärta.

---
Och så lite reklam:

Ambientkväll på Kaka
Memento - Eskilstunas alternativa musikscen
Söndag 24/2 kl. 19:00, Café Kaka (Kyrkog. 6)

GREG HAINES (UK)
LIBRARY TAPES (Gävle)

DJ: Tom Holmlund

På söndag den 24 februari bjuder Memento på en stilla ambient kväll på Café Kaka. Två grupperingar framträder. Utländskt storfrämmande är engelske cellisten Greg Haines som 2006 släppte sitt hyllade debutalbum "Slumber Tides" på det norska bolaget Miasmah. Med framför allt sin loopade cello skapar Haines en otroligt stämningsfull och vacker musik. Svenska Dagbladet gav skivan näst högsta betyg och skrev: "En fullmogen frukt färdig att varsamt plockas." Library Tapes är ett enmansprojekt bestående av pianisten David Wenngren från Gävle, som har släppt tre skivor sedan starten 2004. Precis som Greg Haines kan man säga att Library Tapes skapar experimentell post-klassisk musik, dock med piano i fokus istället för cello. Den senaste skivan "Höstluft" fick en fin recension i ansedda Pitchfork Media - 7.4 i betyg av 10 möjliga.

www.myspace.com/greghainesmusic
www.myspace.com/librarytapes

Inga kommentarer: